"PHISHING WEBSITES-LAMAN PERBANKAN PALSU?", APA TU?

AWAS LAMAN WEB PERBANKAN PALSU!

Orang ramai diminta berhati-hati dengan kegiatan ”phishing” atau penipuan siber melalui laman web palsu dengan menyamar sebagai entiti yang boleh dipercayai seperti laman web perbankan. Peringatan tersebut diberikan oleh CyberSecurity Malaysia hari ini berikutan pendedahan bahawa aktiviti cubaan ”phishing” semakin meningkat di negara ini.

Kegiatan ”phishing” merupakan proses jenayah penipuan dalam cubaan memperoleh maklumat peribadi seperti nama pengguna, nombor akaun, nombor PIN (nombor pengenalan peribadi), kata laluan serta butiran kad kredit dengan menyamar entiti boleh dipercayai menerusi komunikasi elektronik.

"Pusat Bantuan Cyber999 telah menerima banyak aduan dari pengguna internet di negara ini berhubung laman web ”phishing” yang dihoskan di luar negara yang nampak sama seperti laman web e-perbankan bank tempatan utama,” kata Ketua Pegawai Eksekutif CyberSecurity Malaysia, Lt.Kol. Husin Jazri.
- Petikan dari Bernama.

Sebaiknya kita berhati-hati dan berwaspada dalam masa membuat transaksi online di laman web perbankan masing-masing supaya tidak tertipu dengan gejala ini. Seelok-eloknya gunakan akses internet di rumah sendiri dan bukan di mana-mana Cyber Cafe supaya keselamatan lebih terjamin. Di samping itu kita harus pastikan laman web yang kita layari tersebut benar-benar laman web perbankan yang betul dan sah untuk menghindari dari tersalah melayari laman web 'phishing' tersebut. Pastikan URL laman tersebut betul kerana 'phishing websites' ni nampak serupa macam laman perbankan kita tetapi sebenarnya tidak.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Hebahan

Pihak sekolah SK Sri Suria Satu ingin mengucapkan
Selamat Menyambut Hari Guru kepada para guru sekolah dan luar sekolah.

Pautan berkaitan: Perutusan Rasmi dari Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia di laman KPM.