MUKADIMAH
Kejayaan seseorang pelajar selalu dikaitkan dengan pemahaman dan tumpuan pelajar semasa proses prngajaran dan pembelajaran di sekolah. Hampir semua pelajar cemerlang menyatakan bahawa rahsia utama kejayaan mereka adalah memberi fokus dan tumpuan semasa guru mengajar. Jesteru, menghadirkan diri ke sekolah merupakan asas dalam menjayakan proses penyampaian ilmu kepada pelajar. Pelajar yang hadir ke sekolah berpeluang memberi perhatian dan fokus semasa belajar dan sebaliknya pelajar yang hadir tidak akan mendapat apa-apa. Kevin Paul (1996) menyatakan, “in every bad class there is something to be learned – but not if you aren’t there”. Malah apa yang lebih membimbangkan ialah pelajar yang tidak hadir ke sekolah atau ponteng sering pula terlibat dengan pelbagai masalah atau gejala social yang lain seperti mencuri, merokok, berpeleseran dan sebagainya.
Kejayaan seseorang pelajar selalu dikaitkan dengan pemahaman dan tumpuan pelajar semasa proses prngajaran dan pembelajaran di sekolah. Hampir semua pelajar cemerlang menyatakan bahawa rahsia utama kejayaan mereka adalah memberi fokus dan tumpuan semasa guru mengajar. Jesteru, menghadirkan diri ke sekolah merupakan asas dalam menjayakan proses penyampaian ilmu kepada pelajar. Pelajar yang hadir ke sekolah berpeluang memberi perhatian dan fokus semasa belajar dan sebaliknya pelajar yang hadir tidak akan mendapat apa-apa. Kevin Paul (1996) menyatakan, “in every bad class there is something to be learned – but not if you aren’t there”. Malah apa yang lebih membimbangkan ialah pelajar yang tidak hadir ke sekolah atau ponteng sering pula terlibat dengan pelbagai masalah atau gejala social yang lain seperti mencuri, merokok, berpeleseran dan sebagainya.
Terdapat banyak rungutan daripada pihak sekolah bahawa pelajar-pelajar yang lemah dan gagal dalam peperiksaan merupakan golongan pelajar yang kerap tidak hadir ke sekolah. Data kehadiran pelajar sk Sri Suria (1) menunjukkan purata kehadiran pelajar adalah 87,4 peratus (purata dari bulan Ogos 2009 – Feb 2010). Dapatan ini menunjukkan bahawa jumlah yang tidak hadir ke sekolah merupakan satu jumlah yang agak besar. Jumlah peratus pelajar yang tidak hadir ini tentulah pula akan turut menyumbang kepada peratus penurunan kecemerlangan akademik pelajar kerana walaupun sekolah mengadakan pelbagai program ke arah peningkatan akademik pelajar tetapi usaha tersebut tidak sampai kepada sasaran yang sebenar disebabkan mereka tidak hadir ke sekolah. Justeru, program Jom Ke Sekolah inii diharapkan akan dapat meningkatkan fokus dan keprihatinan pihak sekolah terutamanya Unit Hal Ehwal Murid dalam membantu kecemerlangan sekolah dengan memaksimakan jumlah kehadiran pelajar ke sekolah.
OBJEKTIF
Meningkatkan peratus kehadiran pelajar ke tahap 100 peratus.
Mewujudkan satu sistem pengurusan kehadiran pelajar yang efisyen dalam mengawal prestasi kehadiran pelajar.
Mengurangkan gejala disiplin dalam kalangan pelajar.
Meningkatkan keprihatinan sekolah dan ibu bapa dalam menangani isu kehadiran dan gejala disiplin dalam kalangan pelajar.
Meningkatkan prestasi kecemerlangan pelajar dalam bidang akademik dan kokurikulum.
SASARAN
Semua pelajar , Semua guru , Pelajar berisiko dan Ibu bapa.
PELAN TINDAKAN PROGRAM ’JOM KE SEKOLAH’
1.1 Pembentukan JK dan Mesyuarat JK ‘Jom Ke Sekolah’ peringkat Sekolah
1.2 Taklimat kepada Ahli Jawatankuasa Program dan semua guru .
1.3 Pelancaran program “Jom Ke Sekolah” peringkat sekolah
1.4 Laporan bulanan kehadiran pelajar (hantar setiap 3hb ke PPD)
1.5 Pemantauan program dan aktiviti sekolah
1.6 Program Khas Pelajar ;
1.6.1 Program Ponteng Sifar
1.6.2 Anugerah Kehadiran Terbaik setiap bulan (Pra – Tahun 6)
1.7 Program Khas Keibubapaan ;
1.7.1 Surat Makluman/Edaran kepada semua Ibu Bapa
1.7.2 Kempen kesedaran melalui Mesyurat Agung PIBG 2010
1.7.3 Ceramah/taklimat/perbincangan oleh Unit Bimbangan dan Kaunseling
1.8 Pembentangan dapatan/Penilaian (setiap bulan- dilapor oleh PK HEM sekolah ranking ke berapa)
1.9 Sebaran aktiviti dan makluman melalui Laman Web/Laman Blog
Tiada ulasan:
Catat Ulasan